Begin november voerde Ipsos een survey uit rond Global Happiness in deze coronatijden. Opvallend: wat mensen het meest gelukkig maakt na hun gezondheid (55%) en de relatie met hun partner en/of kinderen (49%) is het gevoel dat hun leven iets betekent (48%). Dat is voor mij heel herkenbaar, want hier strugglede ik in de eerste lockdown ook erg mee. Nu nog steeds trouwens.
Ik schreef er al eerder een blogpost over; over hoe ik mijn grafisch en verteltalent wilde inzetten om een verschil te maken. In het voorjaar was ik een lange periode deels technisch werkloos, waardoor ik tijd had om mijn hele hart in het Ode fanzine te gieten. De vele positieve reacties en lieve berichtjes deden me al snel dromen van een vervolg, maar hoe dan?
Die nood aan positieve stemmen in een wereld vol angst en bitterheid, die is er nog steeds.
Ondertussen zijn we een dik half jaar verder en zijn veel dingen anders. Maar vreemd genoeg zijn ook heel wat dingen nog net hetzelfde. We hebben ons collectief genesteld in de situatie en zijn onze solidariteit en ons zelfbewustzijn in de eerste golf vergeten. Die nood aan positieve stemmen in een wereld vol angst en bitterheid, die is er nog steeds.
Ode 2.0
Daarom zocht ik naar een uitlaatklep die beter te combineren valt met een voltijdse job dan een volledig magazine uitwerken. Dat is een podcast geworden. Samen met Olga breng ik iedere aflevering een ode aan de kleine dingen die ons blij maken. In de eerste plaats hopen we zo onze eigen kijk op het leven te veranderen, maar we zijn ervan overtuigd dat positivisme aanstekelijk is. Ga zeker eens luisteren naar onze eerste aflevering, en laat gerust weten wat je ervan vindt.
Stiekem is dit gewoon een heel ingewikkeld plot om mijn kinderdroom waar te maken.
Stiekem is dit gewoon een heel ingewikkeld plot om mijn kinderdroom waar te maken. Ik wilde niks liever dan radiopresentator worden – zoals je ziet. Urenlang was ik in onze woonkamer te vinden voor de radioinstallatie, in de microfoon aan het brabbelen wat er in mij opkwam. En dat doe ik nog steeds het allerliefst; verhalen vertellen. Of dat nu met een logo, een merk, een magazine of een podcast is.
Zolang ik er maar een verschil mee kan maken.